Definicja – co to jest copacking?
Inaczej to przepakowywanie z opakowań zbiorczych do jednostkowych i odwrotnie. To także przepakowywanie ze zniszczonych opakowań do opakowań pełnowartościowych.
Zakres usługi zwykle obejmuje jedną z poniższych czynności:
- Przepakowywanie z opakowań zbiorczych do jednostkowych. To najczęstszy przypadek i najpowszechniejsze zastosowanie.
- Przepakowywanie z uszkodzonych opakowań do pełnowartościowych. Operacja mniej powszechna, ale bardzo trudna i uciążliwa. Czasem nie tylko opakowanie jest zniszczone, ale też sam produkt, który trzeba wyjąć, ocenić, czasem naprawić czy uzdatnić do sprzedaży.
- Dołączanie ulotek czy gadgetów do produktów, przygotowanie promocji. To zwykle operacja zwana insertowaniem, ale jeśli połączona jest z copacking, to ten ostatni właśnie jest głównym wskaźnikiem kosztu.
- Zestawy promocyjne – złożone z kilku różnych produktów.
- Kosze podarunkowe – to szczególna forma zestawu promocyjnego.
szukasz partnera do copackingu?
Zapoznaj się z naszą ofertą
Copacking stawia duże wymagania temu, kto je wykonuje:
Często produkt po operacji copacking trafia bezpośrednio do sprzedaży:
- Gdzie jest oceniany i wybierany przez klienta końcowego
- Musi więc wyglądać estetycznie, a opakowanie nie może odbierać wartości produktowi
Często jest to produkt przygotowywany do akcji sprzedażowych:
- Co oznacza znaczne spiętrzenie pracy w krótkim czasie, aby zdążyć z przepakowaniem na akcję.
- W magazynie pojawia się wiele towaru w krótkim czasie.
- Część trafia z wyprzedzeniem, potrzebne więc będzie miejsce do przechowywania.
- Wiele też leży czekając na wysyłkę. Tego towaru jest zwykle więcej niż przyszło, gdyż copacking zwiększa łączną objętość towaru (opakowania jednostkowe zabierają więcej miejsca niż zbiorcze).
W rozliczeniu akcji copacking jest zawsze duży udział kosztów stałych, choć wydawałoby się, że to przede wszystkim wymaga zatrudnienia większej liczby pracowników, a więc koszt zmienny:
- Potrzeba dużo miejsca, na towar do przepakowania i na gotowe zestawy.
- Wymaga też specjalnych narzędzi, stołów, foliarek.
- Wymaga też specjalnego systemu rozliczania pracowników.
- Inaczej koszt wykonanie będzie bardzo wysoki.
Copacking wymaga dużej jednorazowo liczby pracowników
- Sami pracownicy powinni być doświadczeni.
- Ale przede wszystkim wymaga to kompetencji od osób nadzorujących.
- I odpowiedniego rozliczania pracowników z jakości wykonanej pracy i z efektywności.
W efekcie mało komu opłaci się tego robić samemu. Lepiej to zlecić, ale trzeba umieć wybrać partnera.
Na co zwracać uwagę przy wyborze zewnętrznej oferty:
Jakość (a więc doświadczenie) jest ważniejsza niż niska cena.
- Ważny jest wygląd po przepakowaniu.
- Oraz terminowość – tego nie da się przenieść gdzieś w połowie.
Liczy się doświadczenie firmy (warto zapytać, dla kogo pracowała).
Oraz posiadanie niezbędnej infrastruktury.
Inaczej nie da się zrobić wiele zestawów w krótkim czasie.
Copacking często łączony jest z etykietowaniem i insertowaniem.
Najnowsze komentarze