Proste zasady magazynowania

Jest ich niewiele, ale przydadzą się w organizacji magazynu usprawniając jego działanie, co w praktyce oznacza mniejsze koszty. A mniej doświadczonym pozwoli wręcz prowadzić magazyn.

(1) Decydują koszty

Magazynowanie to standardowa operacja i niewiele nowego można tu wymyśleć, a domeną optymalizacji są koszty przez zarządzanie codziennością.

(2) System to nie WMS

W magazynowaniu system to organizacja pracy, proste i rygorystycznie przestrzegane procedury wypełnione zarządzaniem kierownika. Dobrze zorganizowany magazyn poradzi sobie bez WMS, choć oczywiście WMS pozwoli pracować szybciej i taniej.

(3) Porządek przyspiesza procesy

Jeśli coś stoi na środku i przeszkadza, to wystarczy to ominąć. To trwa sekundy, ale jeśli przemnoży się je przez liczbę przejść i liczbę pracowników, to robi się z tego dodatkowy etat. Dla pracowników to nie problem, oni stwierdzą, że się nie wyrabiają i trzeba zwiększyć zatrudnienie. Ale dla firmy to spadek efektywności. Porządek jest też najważniejszym sposobem na błędy i pomyłki.

(4) Każdy towar ma dokument, który mu towarzyszy

Dokument może być wirtualny, ale musi być, musi być dostępny i kontrolowany. Magazynierzy postrzegają obieg dokumentów jako uciążliwą biurokrację, od której nic nie przybędzie. Jednak tak będzie taniej i szybciej.

Kompleksowe magazynowanie

Sprawdź naszą usługę magazynowania dla biznesu.

(5) Nowy pracownik powinien się zorientować po dwóch godzinach

To test czy magazyn jest dobrze zorganizowany. Jeśli trzeba pracownika długo przyzwyczajać, wdrażać, tłumaczyć, to znaczy że magazyn jest źle zorganizowany. A źle zorganizowany to znaczy drogi i taki, który się często myli.

(6) Każda rzecz ma swoje miejsce

Gdy towar nie ma stałej lokalizacji, wtedy nie konkretne miejsce towaru jest stałe, ale stały jest sposób jego przydzielenia. Miejsce powinny mieć także wyposażenie, puste palety, śmieci, folia czy paleciaki, miejsce spożywania posiłków czy przebieralnia. Narzędzia mają być tam, gdzie wyznaczono, chyba że są używane. A w miejscach dla nich przeznaczonych nie może być nic innego. Każdy cm2 magazynu powinien być zaplanowany. Jeśli ma być pusty, to w jakimś celu (np. przejezdność alejek). Jeśli ma tam być towar, to dlatego, że tak zaplanowano

(7) „Teraz szybciej” to później „dużo dłużej”

Pracownicy oszczędzają czas, a tak naprawdę swój wysiłek, kładąc cokolwiek gdzie popadnie, z myślą że teraz nie mają czasu odłożyć na miejsce, czyli tam gdzie jest stała lokalizacja danego produktu. A więcej czasu to wyższe koszty i więcej pomyłek.

(8) Zasada „4-rech oczu”

Czyli zasada, że każda czynność powinna być sprawdzana 2 razy, przez różne osoby. W pewnym sensie to dzieje się samo, gdyż kolejny etap procesu sprawdza poprzedni. Jeśli towar trzeba zapakować, to mimowolnie sprawdza się proces przygotowania zamówień.

(9) Większość błędów powstaje przy przyjęciu

Dzięki stosowaniu zasady 4-rech oczu w magazynie trudno o pomyłki. Proces liczenia przy pakowaniu sprawdza przecież dokładność zbiórki. Jedynym miejscem, gdzie towar śledzi tylko jedna para oczu, jest jego przyjęcie.

(10) Braki netto to miara kradzieży, niezgodności brutto to miara bałaganu

Ukoronowaniem pracy magazynu jest inwentaryzacja. Polega na liczeniu z natury i porównywaniu ze stanem w systemie magazynowym. Jednak efektem inwentaryzacji są dwie liczby. Pierwsza, do której przywiązuje się największe znaczenie, to różnice inwentaryzacyjne netto. To różnica tego, czego brakowało i tego, co się przy okazji znalazło. Tymczasem trzeba także policzyć drugą liczbę, różnicę brutto, czyli dodać braki do nadwyżek. Pozornie to nie ma sensu, ale wynik wskazuje na stan bałaganu w magazynie.

(11) Gdy nikt nie zarządza, rację ma ten, kto głośniej krzyczy

Magazyn powinien sam organizować sobie prace. Jest oczywiście funkcją usługową, ale to nie znaczy, że nie może sobie wypracować zasad współpracy z resztą organizacji. Jeśli tylko wykonuje biernie to, czego sobie życzą wewnętrzni klienci, to ucierpi efektywność. Efektem będzie chaos i wykonywanie poleceń tego, kto jest bliżej czy jest ważniejszy. To zaś powinna uwzględnić procedura działania, a nie przypadek.

Edyta Pogorzelska