Outsourcing transportu

Jeśli transport to element przewagi konkurencyjnej, lepiej robić to samemu. Jeśli to standardowa funkcja Modelu Biznesowego, to specjaliści zrobią to taniej i szybciej.

(1) Transport własny.

Częsty wybór firm, które wybierają wygodę, a do tego nie liczą wszystkich kosztów. Własny transport wydaje się tańszy, a na pewno jest wygodniejszy. Lepiej to policzyć.

(a) Dopasowanie środków transportu do ograniczeń.

Firma uczy się, jakich potrzebuje środków transportu, z uwzględnieniem wymagań zewnętrznych, jak przepisy o dopuszczalności wjazdu do miast. Dopasowuje się też do potrzeb i możliwości placówek, samochody mogą zostać wyposażone w windy czy sprzęt rozładunkowy. Przez to dostawy są optymalne, a na pewno dopasowane do oczekiwań. Dopasowanie dotyczy także procedur. Zamawianie staje się łatwe, nie trzeba integrować systemów, zna się odpowiednie osoby, własny transport toleruje też bałagan i nieformalne podejście do wymagań. Własny samochód raczej bez problemu poczeka na wyładunek, a jego kierowca pomoże w liczeniu dostawy. Na to wszystko trudno liczyć u zewnętrznego usługodawcy.

(b) Wiarygodność dostaw.

Zawsze jest ważna, ale staje się kluczowa do indywidualnego klienta. Firmy często uważają, że własny transport jest bardziej wiarygodny, gdyż pozostaje pod pełną kontrolą firmy, choć w ten sposób rozumując nie byłoby np. miejsca na prywatne karetki pogotowia.

(c) Usługi przy dostawie.

Transport to szansa na kontakt z klientem, w e-commerce to nawet jedyna szansa. Własny transport to umożliwia, a na pewno ułatwia. Jednak świadczenie usług można powierzyć zewnętrznym partnerom, a wtedy przewaga własnych samochodów nie ma już znaczenia.

Chcesz zlecić outsourcing transportu?

Sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami.

(2) Transport jako usługa zewnętrzna.

To rozwiązanie dla tych, którzy chcą zaoszczędzić i tych, którzy nie chcą budować kosztownej infrastruktury, kupować pojazdów i tworzyć działów utrzymania floty. Jednak jest tu jeszcze inna korzyść, już nie tak oczywista. To konieczność uporządkowania procesów w firmie, postrzegana jako niedogodność, a w istocie źródło poważnych oszczędności.

(a) Taniej.

To czy zewnętrzna usługa transportowa jest faktycznie tańsza można stwierdzić dopiero po uwzględnieniu wszystkich kosztów własnych. Koszty zewnętrzne łatwo policzyć, są wyszczególnione w umowie, za to własne trudno przyporządkować. Szczególnie dotyczy to linii, które trudno policzyć, jak wpływ na poziom dostępności czy poziom zapasu.

(b) Oddanie transportu na zewnątrz porządkuje procesy logistyczne.

Zewnętrzny partner wymusi uporządkowanie, musi dokładnie wiedzieć czego się od niego oczekuje. Tymczasem własny transport toleruje bałagan i raczej dopasuje się do organizacji. To unikalna szansa, aby spojrzeć na procesy logistyczne oczami zewnętrznego dostawcy usług. Wiele procesów na pewno da się uprościć, a z wielu można zrezygnować. Wystarczy, że firma uświadomi sobie ich koszty i wpływ na kluczowe parametry logistyczne, dostępność produktów i zapas.

Edyta Pogorzelska