Fulfillment ecommerce

Wraz z dynamicznym rozwojem handlu elektronicznego, zwiększa się zapotrzebowanie na usługi fulfillment e-commerce. Ten rozwijający się sektor wymaga uwagi na każdym etapie procesu wysyłki, ponieważ klient indywidualny coraz bardziej wrażliwy na jakość usług i oczekuje perfekcji w dostawach. W artykule omówimy specyfikę wysyłek oraz kluczowe wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się przedsiębiorcy w obszarze fulfillment e-commerce.

Niska akceptacja odbiorcy na pomyłki

I wysoki koszt ich naprawy. Klient indywidualny jest znacznie bardziej wyczulony na błędy niż klient typu B2B. To w końcu jego osobiste pieniądze, jego potrzeba i jego wybór. Dlatego wysyłki w e-commerce wysyłki powinny być poddane podwójnej kontroli. Naprawa błędów będzie kosztowna, gdyż trzeba wysłać towar ponownie, już na swój koszt.

Zabezpieczenie do transportu

To wyzwanie, gdyż do transportu towar przygotowuje producent, a ten wykorzystuje opakowania zbiorcze. Dla potrzeb odbiorców instytucjonalnych typu B2B to wystarcza (choć zdarzają się wyjątki), ale dla e-commerce to wyzwanie. Towar musi być zabezpieczony w miejscu pakowania, nie można już polegać na kompetencjach producenta w tym zakresie.

Dobór opakowania

Ma duże znaczenie, nie tylko jako zabezpieczenie towaru do wysyłki. Towar „sprzedaje”, wygląd paczki ma wpływ na wrażenie, jakie ma klient przy dostawie. Szczególnie dotyczy to wypełnienia paczki, np. wypełnienie które pyli, w zasadzie dyskwalifikuje towar.

Wykorzystanie miejsca w kartonie/owijce

Wypełnienie opakowania i jego rozmiar to duże wyzwanie kosztowe dla fulfillmentu. W e-commerce koszt dostawy to nie 2-3% wartości sprzedaży, tylko 1/3 marży, a bywa że więcej. Tu każdy dodatkowy koszt jest odczuwalny, decydując o opłacalności całego handlu. Dotyczy to nie tylko samego opakowania, ale i jego wypełnienia. Dużo wypełnienia do dobre zabezpieczenie, ale też wysoki koszt. Nie mówiąc już o tym, że kurierzy pobierają opłaty w zależności od wymiarów opakowania.

Szukasz fulfillmentu e-commerce?

Zapoznaj się z naszą usługą i zadzwoń do nas, nasi specjaliści przygotują ofertę.

Pakowanie ozdobne

Zdarza się sporadycznie, ale bardzo komplikuje proces pakowania. Fulfillment walczy o efektywność, a to oznacza maksymalne uproszenie i powtarzalność procesów. Z tego punktu widzenia pakowanie ozdobne zaburza dobrze opracowany proces, wymaga specjalnej procedury, ale i specjalnego wypełnienia.

Standardy opakowań

Kurierzy to podstawowy środek dostawy do klienta. Ci kurierzy korzystają ze standardowych wymiarów opakowań, co z kolei stawia wymagania po stronie pakowania. Trzeba użyć za duży karton (bo do małego produkty się nie zmieszczą), dodatkowo wypełnić karton dużą ilością wypełniacza.

Insertowanie

Czyli dokładanie ulotki, prezentu, próbki. To kolejna komplikacja procesu pakowania, który podraża fulfillment. Czynność, która ma swoje odzwierciedlenie w koszcie pakowania, większy niż by wynikało z kosztu ulotki.

Listy przewozowe

Moment wydrukowania listu przewozowego nie jest przypadkowy. Można to zrobić dopiero, gdy już wiadomo, ile paczek potrzeba do spakowania zamówienia. A to z kolei znów zaburza proces pakowania, spowalniając i ew. powodując pomyłki (jeden list do kilku paczek).

Faktury

Niektóre sklepy wymagają dołączenia faktury do wysyłki. Wtedy fulfillment musi taką fakturę wydrukować i dołączyć do paczki, w procesie insertowania. Operator fulfillment musi mieć więc drukarki do faktur, ale i dane niezbędne do jej przygotowania.

Zwroty

Dla fulfillment to duże wyzwanie. Chodzi o zidentyfikowanie przesyłki zwrotnej, przyjęcie zwrotu, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu zwracanego produktu. Problemy zaczynają się już w momencie identyfikacji zwrotu (klient może zwrócić towar jak chce). Teraz trzeba ocenić stan towaru i czy zwrot był w ogóle uzasadniony. Może się bowiem zdarzyć, że zakup był tak naprawdę tylko darmowym wypożyczeniem.

Wydajność

Ostateczne wyzwanie procesu pakowania. Nie jest sztuką dobrze spakować, ale trzeba to jeszcze zrobić szybko, nie pomylić się i na końcu na tym zarobić. Tymczasem wyzwania w punktów 1-10 tylko w tej efektywności przeszkadzają. Dlatego, aby pakowanie było efektywne, potrzebne jest doświadczenie, które posiadają tylko niektóre firmy z obszaru fulfillment.

Fulfillment w e-commerce to obszar, który wymaga ciągłego doskonalenia i optymalizacji procesów. Kluczowym celem jest nie tylko zapewnienie bezproblemowej dostawy, ale także budowanie zaufania klienta poprzez perfekcyjne realizowanie zamówień. W obliczu rosnących oczekiwań klientów oraz konkurencji na rynku e-commerce, przedsiębiorstwa muszą skupić się na doskonaleniu każdego etapu procesu fulfillment, aby osiągnąć sukces i zapewnić pełną satysfakcję klienta.

Edyta Pogorzelska