Logistyka w ecommerce

Logistyka ecommerce – jakie są jej składniki?

W tradycyjnej logistyce najważniejsze było zapewnienie obiecanego poziomu dostępności, minimalizując niezbędny do tego zapas, koszt magazynowania i transportu. E-commerce zmienia te założenia, i to w sposób fundamentalny. Nadal kluczowa jest dostępność, ale e-commerce rozszerza jej definicję. Istotna staje się dostępność u klienta końcowego, ew. zapewnienie także możliwości wygodnego i taniego zwrotu.

Drugi priorytet logistyki czyli zarządzanie zapasem też traci znaczenie. Ważniejsze staje się magazynowanie i transport, gdyż to tam pojawiają się największe wyzwania, pozyskanie towaru i koszty wysyłki. Zapasowi poświęca się stosunkowo mało uwagi do zapasu, gdyż zwykle jest mały.

Składniki logistyki ecommerce

Szukasz operatora logistycznego dla ecommerce?

Zapoznaj się z naszymi usługami, nasi specjaliści przygotują indywidualną ofertę dla Twojej firmy.

W e-commerce zmieniają się wyzwania. Oferta się zwykle poszerza, Grupy Asortymentowe nabierają nowych wymiarówtrudniej prognozować sprzedażTrudno zaobserwować zasadę 80/20, gdyż ta dotyczy całej sieci WWW. Trudna jest też wyprzedaż, gdyż brakuje elementu „grzebania w okazjach”. Marże są niskie, więc firmy nie mają z czego sfinansować dużego zapasu. Za to klienci są przyzwyczajeni do czekania, dzięki czemu duża część produktów może być na zamówienie. Ale gdy już zamówią, to nie chcą czekać. E-commerce operuje zwykle małym zapasem, czasem zupełnie bez zapasu bezpieczeństwa. Jest tu także bardzo wiele małych przesyłek dostarczanych do wielu odbiorców w bardzo wielu miejscach, a część z nich zostaje zwrócona. 

Różni się także specyfika operacji. W tradycyjnej logistyce czas nie jest kluczowy, choć oczywiście ważny. Operacje ręczne są raczej wyjątkiem, większość pracy załatwiają wózki widłowe. Pakowanie jest z zasady łatwe, dotyczy całych palet, a jeśli pakowane są opakowania zbiorcze, to też przygotowane do transportu przez producenta i zabezpieczone przed uszkodzeniami. Także liczenie jest uproszczone, nie liczy się sztuk, tylko całe palety albo opakowania zbiorcze. A jeśli mimo wszystko zdarzy się błąd, to łatwo go naprawić przy kolejnej dostawie, gdyż odbiorcy są powtarzalni.

W e-commerce dokładność i czas dostawy z ważnych stają się kluczowe. Tolerancja odbiorcy na pomyłki i uszkodzenia jest minimalna, tu nie ma miejsca na błędy. Z drugiej strony dostawy dotyczą pojedynczych produktów, z założenia słabo zabezpieczanych do transportu. Przesyłki muszą być przygotowane i zabezpieczone w miejscu pakowania, a nie u producenta.

Edyta Pogorzelska