Dopasowanie tradycyjnego magazynu do e-commerce – jak to zrobić?
Spis treści
Magazynowanie ecommerce - co to?
Magazyn ecommerce różni się od tradycyjnego magazynu, ponieważ musi sprostać specyficznym wymaganiom, takim jak szybka kompletacja zamówień, integracja z systemami sprzedaży online oraz elastyczność w obsłudze dużej liczby małych zamówień. Właściwie zaprojektowany magazyn ecommerce pozwala na płynne i szybkie realizowanie zamówień, minimalizując jednocześnie koszty operacyjne. Inwestycja w nowoczesne technologie magazynowania ecommerce oraz przemyślane rozmieszczenie towarów znacząco wpływają na zadowolenie klientów oraz zwiększenie konkurencyjności firmy w dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce.
Jak dopasować tradycyjny magazyn do wymagań ecommerce?
Ci, którzy już mają swoją logistykę muszą przejść przez etap dopasowania. W e-logistyce zarządza się jednak nie przestrzenią, ale pracochłonnością. W logistyce dominowała do tej pory standaryzacja, tymczasem w e-logistyce lepiej postawić na elastyczność i szybkość. A to całkowicie zmienia logikę działania. Często wielu elementów dopasować się nie da, trzeba je wymienić.
Szukasz zewnętrznego magazynu?
Nasi specjaliści przygotują dla Ciebie ofertę.
Lokalizacja.
Tej nie da się zmienić. Jeśli magazyn jest daleko od miasta, na skrzyżowaniu korytarzy transportowych, jedynym wyjściem będzie wynajęcie nowego. Najlepiej od razu w wymaganym standardzie. Niski (koszt ogrzewania!), blisko dla pracowników, mało doków ładunkowych
Powierzchnia.
Po wejściu w e-logistykę dotychczasowe magazyny stają się za duże i za wysokie. Tego prawie się nie da zmienić, jednak można je dopasować do niskich regałów przez budowanie antresoli. Powierzchnia ulegnie podwojeniu, zwykle bez zmiany czynszu. Jednak to duży koszt, może więc po prostu lepiej poszukać niższego i tańszego magazynu?
Regały.
Wysokie regały dopasowane do standardowych palet to podstawa tradycyjnej logistyki. Teraz wystarczy ich tylko kilka, a bywa że stają się zbędne. Zyskuje się przestrzeń, a przede wszystkim elastyczne jej wykorzystanie. Najważniejsze jednak jest niedopasowanie tych regałów do tworzenia miejsc PLOC do zbierania zamówień z dużą wydajnością.
Uwaga. „PLOC”. Miejsca PLOC w tradycyjnych regałach pozwalały efektywnie wykorzystać przestrzeń na poziomie „0” i „1”. E-commerce to zmienił. Z tego punktu widzenia zbieranie zamówień, gdy regały są daleko od siebie jest skrajnie nie wydajne. Do tego grube trawersy, dopasowane do ciężkich palet, zabierają cenne miejsce na niskich poziomach. Potrzebne będą niskie regały i cienkimi trawersami.
Warto dopasować regały do towaru, a szerokość alejki do efektywności zbierania zamówień. Stare regały trzeba zdemontować, a kupić nowe. Będzie więcej miejsc PLOC na poziomie dostępnym dla zbierającego i będą bliżej. Nakład się zwróci przez przyspieszenie procesu przygotowania zamówień.
Wybór miejsc pickingowych.
W e-logistyce nie liczy się nośność, tylko pojemność, a przede wszystkim zagęszczenie miejsc pickingowych. Zmienić trzeba też logikę ich ułożenia. W tradycyjnej logistyce rozmieszcza się je zgodnie z rotacją, tak aby towary najczęściej wydawane były jak najbliżej miejsca przygotowania zamówienia. W e-commerce bardziej chodzi o to, aby towary z jednego zamówienia były jak najbliżej siebie, choć rotacja też pozostaje ważna.
Pracownicy.
Z obecnymi pracownikami będzie problem. Dostaną nowe zadania, wymagające niższych kwalifikacji. Trzeba by im zmniejszyć wynagrodzenie, obniżyć pozycję, a to będzie trudne.
Modyfikacja systemu WMS.
Skoro zmieniły się założenia logistyki, system który nim zarządza też musi się zmienić. Musi pozwalać realizować wiele zamówień jednocześnie, rozsortowywać zbiorcze zamówienia, obliczać optymalne ścieżki zbiórki. Musi się też integrować z systemem sprzedażowym oraz systemami kurierów. Na jakiś czas wystarczy nakładka na „stary” system WMS, jednak wraz ze wzrostem skali działania i liczby wysyłek brak dopasowania jego logiki stanie się coraz bardziej dokuczliwy. Lepiej go wymienić na dopasowany.
Magazyn ecommerce - najczęstsze pytania
Jak dostosować tradycyjny magazyn do wymagań magazynowania eCommerce?
Dostosowanie tradycyjnego magazynu do potrzeb eCommerce wymaga m.in. modernizacji systemów zarządzania magazynem, automatyzacji procesów kompletacji zamówień, a także reorganizacji przestrzeni magazynowej, aby usprawnić obsługę większej liczby zamówień online.
Jakie technologie mogą wspierać magazynowanie eCommerce?
Technologie takie jak systemy WMS (Warehouse Management System), automatyczne sortery, skanery kodów kreskowych oraz integracje z platformami sprzedażowymi są kluczowe dla sprawnej obsługi magazynowej w eCommerce.
Dlaczego szybka kompletacja zamówień jest kluczowa w magazynowaniu eCommerce?
Szybka kompletacja zamówień jest niezbędna, aby spełnić oczekiwania klientów dotyczące krótkich terminów dostaw. Magazyny eCommerce muszą być przygotowane na obsługę dynamicznie zmieniającej się liczby zamówień, co wymaga sprawnej organizacji procesów wewnętrznych.
Jakie wyzwania wiążą się z magazynowaniem eCommerce?
Magazynowanie eCommerce niesie ze sobą wyzwania, takie jak konieczność obsługi dużej ilości małych zamówień, zarządzanie zwrotami oraz zapewnienie elastyczności operacyjnej, aby sprostać okresowym wzrostom zamówień.
Jakie są korzyści z przekształcenia tradycyjnego magazynu na potrzeby eCommerce?
Korzyści obejmują zwiększoną efektywność operacyjną, lepszą obsługę klientów dzięki szybszej realizacji zamówień, możliwość skalowania działalności oraz pełniejsze wykorzystanie przestrzeni magazynowej dostosowanej do specyfiki handlu internetowego.
Edyta Pogorzelska
Zadzwoń
Napisz maila