Typowe problemy przy dostawach do sklepów
Spis treści
Współpraca z sieciami handlowymi
Będą dostawcą do sieci handlowych trzeba się do niej dobrze przygotować, gdyż to trudny partner. Zanim rozpocznie się współpracę z siecią handlową, warto zastanowić się, czego się można spodziewać i przed czym lepiej się zabezpieczyć, a co trzeba rozwiązać. Typowe problemy przy dostawach do sieci sklepów to:
Realizujemy dostawy do sieci handlowych
Skontaktuj się z nami i powierz realizację dostaw ekspertom.
Terminowość dostaw
- Czasem trudno zagwarantować terminowość. W dostawie na czas może przeszkodzić ruch na drodze, pogoda czy inne nieprzewidywalne zdarzenia. Może się też zdarzyć, że towaru zabraknie, z takiej czy innej przyczyny. Szczególnie dotyczy towarów promocyjnych, których powinno być więcej niż zwykle, których być może za mało wyprodukowano.
Jak się przygotować? Lepiej takie zdarzenia monitorować i od razu komunikować zleceniodawcy. A jeszcze lepiej zabezpieczyć się przed roszczeniami z takiego tytułu umownie.
- Czasem firma dostawcza jest tylko pośrednikiem jako hurtownik czy operator logistyczny. Wtedy korzysta się z dostaw realizowanych przez firmy zewnętrzne, a nad nimi nie ma kontroli.
Jak się przygotować? Kontroli nie da się zapewnić, ale da się zapewnić kontrolę nad relacją, zarządzając komunikacją z zewnętrznym partnerem, np. systemem typu OMS (Order Management System).
Standardy jakości
- Dostawy podlegają kontroli jakości. Zaś towary, które zostaną uznane za nie spełniające standardów, mogą zostać zakwestionowane lub wręcz zwrócone.
Jak się przygotować? Lepiej od razu w umowie zawrzeć opis zadawalającej jakości i standardu przeprowadzenia kontroli. Trzeba też określić konsekwencję, zapobiegając dowolności postępowania po stronie sieci handlowej.
- Szczególnie ostrożnym trzeba być przy dostawach towarów, które mają określony termin przydatności. Wtedy trzeba z góry określić, ile tego terminu musi jeszcze pozostać dla dostarczanych towarów.
Jak się przygotować? Precyzyjnie określić w umowie wymagania, ew. proponując zniżkę w cenie, jeśli termin ważności będzie krótszy od wymaganego.
Wymagania dokumentacyjne
- Dostarczone z dostawą dokumenty mogą nie wyczerpywać listy wymaganej. Lepiej z góry określić, jakie dokumenty są niezbędne i co dokładnie powinny zawierać. Niezgodność może prowadzić do opóźnienia przyjęcia dostawy, a nawet do jej cofnięcia
Jak się przygotować? Trzeba przygotować listę wymagań, a najlepiej uzgodnić wcześniej wygląd, miejsce przyklejenia czy dołączenia. Trzeba też ustalić, do kogo te dokumenty muszą trafić, inaczej mogą zaginąć.
- Trzeba się upewnić, czy nie jest wymagana etykieta GS1 lub jakaś szczególna, specyficzna dla tej konkretnej sieci.
Jak się przygotować? Zapytać, a najlepiej ustalić dokładnie, co taka etykieta powinna zawierać.
Nie działająca komunikacja
- Informacja może nie docierać do odpowiednich osób. Z góry należy określić, kto i o czym powinien być informowany.
- Problemy mogą zaskakiwać, prowadząc do odmowy przyjęcia dostawy, a nawet ostatecznego zakończenia współpracy.
Jak się przygotować? Tu należy od razu przygotować katalog zdarzeń, które podlegają notyfikacji, a także konsekwencje każdego problemu.
Reklamacje
- Trzeba z góry określić, kiedy towaru sieć może nie przyjąć, jakie niezgodności są podstawą tylko do kar, a jakie do całkowitej odmowy dostawy
- Najczęstszym powodem jest „nie odpowiada specyfikacji”, dlatego trzeba określić, jak ta specyfikacja wygląda w szczegółach
Limity kosztowe
- „Wyżyłowane” przez sieci warunki handlowe nie pozostawiają miejsca na błąd. Dlatego trzeba się zabezpieczyć przed wzrostem kosztów, np. cen transportu, pracowników czy paliwa
- Trzeba sobie zostawić więcej czasu na negocjacje. Sieci handlowe lubią negocjować pod presją czasu
Niezgodności ilościowe w dostawach
- Trzeba z góry zdefiniować, jakie niezgodności są akceptowalne, jakie wymagają dodatkowych dostaw, a kiedy dostawy można nie przyjąć
- Jest to szczególnie dotkliwe, gdyż niezgodności wpływają na dostępność towaru dla klienta końcowego
Wymagania prawne
- Z góry trzeba określić, jakie prawne zgody są niezbędne. Dotyczy to dokumentów celnych, wymagań jakościowych czy np. regulacji sanitarnych czy akcyzowych
- Trzeba z góry określić, kto jest odpowiedzialny za jakie zgody i jak te zgody mają być dokumentowane
Zwroty
- Po akcji często dochodzi do zwrotu przynajmniej części nie sprzedanego towaru.
- Tu przygotowanie firmy na zwrot polega na:
- Wpisaniu do umowy akceptowalnej skali zwrotów (np. maksymalnie 60% pierwotnej dostawy)
- Wpisaniu, jak taki zwrot ma wyglądać (czy towar ma być segregowany, jakie uszkodzenia (jeśli w ogóle) są akceptowane, co metkami cenowymi itd.
- Ważne jest też jak taki zwrot ma być dostarczony, inaczej przyjdzie całkowicie nie posegregowany. A to generuje dodatkowe i to bardzowysokie koszty
- Koszty ew. zwrotów:
- Kontrola jakości, dodatkowe dostawy czy zwroty rodzą koszty. Trzeba od razu zdefiniować, kto te koszty ponosi
- W szczególności chodzi o koszty odbioru dostawy np. zwrotu nie sprzedanych towarów po zakończonej promocji
- Koszty segregacji. Często przyjęcie zwrotu wymaga dużo pracy i uwagi, gdyż sieci handlowe nie mają czasu i ochoty, aby taki towar segregować
- Koszty ponownego przygotowania do sprzedaży. Chodzi o odklejenie metek sprzedażowych, czasem przepakowanie, bywa, że drobna naprawa
Edyta Pogorzelska
Zadzwoń
Napisz maila