Copacking - przepak

To najłatwiejsza (pozornie) usługa z zakresu usług co-packing. Polega na przepakowaniu towaru, np. z dużych opakowań zbiorczych do opakowań handlowych. Może też oznaczać przepakowanie towaru dostarczonego luzem, np. w kontenerach z Dalekiego Wschodu do mniejszych opakowań zbiorczych. Dlaczego jednak przygotowanie oferty nie jest takie proste?

Termin.

Chodzi o „wolne okienko”. Tak jeśli chodzi o pracowników, jak może nawet bardziej, o miejsce, szczególnie o wolne doki i miejsce na rampie. 

Miejsce.

Żeby przepak był efektywny, powinien odbywać się na rampie, gdzie towar trafia do jednego doku, jest przeprowadzany co-packing, i od razu przepakowany towar trafia do środka transportu w doku obok. To scenariusz idealny, ale trudny. Doki ładunkowe, a już szczególnie miejsce na rampie przy tych dokach jest na wagę złota (każda operacja, nie tylko copacking blokuje przepływ towaru w całym magazynie, ze szkodą dla innych operacji, jakie się w nim wykonuje).

Szukasz partnera copacking do przepaku towarów?

Skontaktuj się z nami i powierz copacking specjalistom.

Rodzaj produktu.

Inaczej przepakowuje się towary duże, a inaczej małe. To wie prawie każdy. Ale nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest sposób pakowania (luzem czy na paletach), a także oznakowanie towaru. Dla przepaku kluczowa jest identyfikacja, tu nie można się pomylić, a jeśli produkty są podobne (a często są), choć w istocie różne (np. rozmiarówka w odzieży), to łatwo się pomylić.

Rodzaj przepaku.

Czym innym jest przeładowanie produktów z jednego środka transportu na inny, to działanie z zakresu cross-docking, które nie dodaje wartości do procesu. A czym innym jest przepakowanie towarów z opakowań zbiorczych do handlowych, szczególnie jeśli to opakowanie zbiorcze ma zawierać kilka różnych produktów lub gdy trzeba jeszcze coś do niego dodać, jak metkę cenową czy polski opis. Dla wyceny to ma znaczenie oczywiste, jednak ma też znaczenie dla organizacji procesu przepaku. 

Wszelkie czynności które trwają, a mają się odbywać na rampie (zwykle takie miejsce jest wybierane jako najwygodniejsze dla przepaku), utrudniają działania całego magazynu. A to czynnik rzadko brany pod uwagę przy wycenie. Można oczywiście przenieść przepak w głąb magazynu, ale to szereg dodatkowych czynności, które zarówno trwają, jak i kosztują.

Efektywność.

Czyli klucz do wyceny przepaku. Skrócenie dróg transportu zwiększają wydajność, ale utrudniają działanie magazynu. To miejsce, gdzie najbardziej przyda się doświadczenie, gdyż ci, którzy przygodę z przepakiem dopiero zaczynają, na pewno nie będą w stanie właściwie oszacować wpływy tej pojedynczej operacji na funkcjonowanie całej organizacji.

Wycena.

Wycena samego przepaku nie jest trudna, schody zaczynają się przy wycenie prac wokół. Chodzi o rozładunek, umieszczenie towaru w miejscu, gdzie akcja co-packing ma być prowadzona, w końcu o ponowny załadunek.

Edyta Pogorzelska