Copacking - przygotowanie towaru do sprzedaży

Najczęściej chodzi o naklejenie etykiet, czasem metek cenowych, czasem dołożenie jakiejś instrukcji czy polskiego opisu. Może też chodzić o umieszczenie produktu w opakowaniu handlowym, czasem dołożenie drugiego produktu. Jeśli jest taka usługa do wykonania, to firma może spróbować ją sama wykonać, może też zlecić na zewnątrz. Ale nawet jeśli spróbuje wykonać ją sama, to do wyceny powinna podejść tak samo, jakby robił to ktoś z zewnątrz. Wtedy będzie wiadomo, ile to kosztuje i czy się w efekcie opłaci.

Szukasz partnera copacking?

Skontaktuj się z nami i powierz copacking specjalistom.

Jak podejść do zapytania ofertowego na taką usługę?

O co zapytać, a gdzie czają się pułapki? Praca wydaje się banalna, jednak przy dużej skali okaże się, że zabrakło miejsca albo trzeba pakować po nocach. Najczęściej jednak wyzwaniem stanie się miejsce. I to nie tyle na sam co-packing, ile na przygotowanie towaru, jak i na odstawienie tego już zakończonego.

Najlepiej zacząć nie od ceny takiej obsługi, ale od oceny. Oceny doświadczenia partnera i tego, na ile złożona oferta faktycznie oddaje jak ma wyglądać ten proces. Jeśli nie oddaje, skończy się opóźnieniami, błędami lub próbą korekty ceny. Albo kilkoma z tych zdarzeń na raz.

Nie da się odpowiedzialnie przygotować oferty na co-packing, nawet tak wydawałoby się prosty jak przygotowanie towaru do sprzedaży bez doświadczenia. A jeśli jakaś firma jednak się zdecyduje na kogoś nowego w branży, bo skusi ich cena, to problemy pojawią się zaraz po rozpoczęciu zlecenia.

Co-packing to mieszanka wystarczającej przestrzeni do przeprowadzenie operacji, posiadania doświadczonych brygadzistów, umiejętności organizacji samego procesu copacking i stałej pracy z efektywnością procesu. Skoordynowanie tych 4-rech elementów to wyzwanie i bez doświadczenia, w tym bez popełnienia kilku błędów, raczej nie uda się tego zrobić. Zawsze zawiedzie co najmniej jeden element i skończy się opóźnieniami albo podwyżką ceny za usługę.

Jakie są najczęstsze problemy?

Zaczyna się od tego, że okaże się, że brakuje miejsca. Towaru przyjdzie dużo, nie da się go piętrować, a ustawienie go blisko miejsca przeprowadzenia zablokuje inne operacje. W następnej kolejności okaże się, że po ustawieniu procesu linia do przygotowania towaru jest za długa, a przede wszystkim że nie ma jak do nie dowozić produktów, a następnie odbierać przygotowany towar po zakończeniu copacking. Zaraz potem okaże się, że pojawią się góry resztek i pozostałości z przygotowywanego towaru, który blokuje dojście do linii. Następnie okaże się że miało przyjść 15 osób (tyle jest optymalnie), ale przyszło 12. A do tego 3 osoby sobie nie radzą i bardzo zwalniają proces. Te trudności można mnożyć, gdyż możliwych zdarzeń może być wiele i bez doświadczenia nie da się ich przewidzieć (tu nawet doświadczenie nie zawsze pomoże), a przede wszystkim rozwiązać (a tu doświadczenie bardzo się przyda).

Dlatego cena wyjściowa oferty jest ważna, ale bez dogłębnej oceny, czy wybrany partner poradzi sobie z zadaniem, wartość takiej oferty jest niewielka. I tak w trakcie zadania co-packing zostanie zmodyfikowana, albo co gorsze, odbiorca będzie niezadowolony czy w ogóle nie odbierze towaru.

Edyta Pogorzelska