Logistyka to w dużej mierze matematyka, przede wszystkim przez oparcie zamawiania na algorytmach i matematycznej analizie struktury zapasu. A skoro matematyka, to może pomóc system informatyczny, przede wszystkim system do zamawiania automatycznego i system do zarządzania magazynem typu WMS. Systemy są oczywiście ważne, jednak ważniejsze jest dopasowanie funkcjonowania systemu do wymagań Modelu Biznesowego. I to tam zapisany jest system zarządzania logistyką, w postaci oczekiwanego poziomu dostępności. Zanim więc wybierze się system, trzeba sprawdzić jak pasuje on do Modelu.

Systemy logistyczne

Dla systemu zamawiania (1) najważniejszy jest wybór odpowiedniego algorytmu zamawiania i kontrola wiarygodności parametrów logistycznych. Dla systemu WMS (2) z kolei najważniejsze jest czy ma służyć do optymalizacji zarządzania przestrzenią (system WMS 2.1), gdzie jest niewiele przesyłek o dużym wolumenie, czy optymalizacja pracochłonności (system WMS 2.2). Pierwsze jest domeną tradycyjnej logistyki, drugie jest kluczowe dla e-commerce, gdzie dominuje duża liczba małych dostaw i jeszcze mniejszych przesyłek do klienta końcowego.

(1) Algorytmy zamawiania. Automatyczny system zamawiania przeliczy szybciej niż człowiek i się nie pomyli, szczególnie dla dużej liczby produktów. Jednak kluczowe nie jest szybkie liczenie, tylko wybór algorytmu i dopasowanie go do charakterystyki sprzedaży produktu. Ważna jest też wiarygodność parametrów logistycznych. Bez tego intuicyjne systemy manualne poradzą sobie lepiej.

Uwaga. „zamawia się niewiele produktów naraz”. W praktyce wyzwaniem wcale nie jest liczba zamawianych produktów. Pomaga reguła Pareto, gdzie rotuje tylko 20% SKU i też nie za każdym razem czegoś brakuje. Jeśli firma ma w ofercie 2 000 SKU, to zamawia się tylko 400, w dodatku jeśli robi się to np. co tydzień, to zamówić trzeba będzie jednorazowo 30-40. Wtedy kluczowy jest wybór algorytmu i wiarygodność parametrów logistycznych, a nie szybkość liczenia.

Systemy zamawiania są uniwersalne i poradzą sobie zarówno w sprzedaży tradycyjnej, jak i w e-commerce. Różnice dotyczą tylko parametrów logistycznych, minimum logistycznego czy zapasu bezpieczeństwa. Inaczej jest z systemami WMS, te muszą sprostać zupełnie różnym wymaganiom.

szukasz magazynu?

Zapoznaj się z naszą ofertą magazynu zewnętrznego dla Twojej firmy

(2.1) Systemy WMS dla tradycyjnej logistyki (zaopatrującej w większości podmioty typu B2B, głównie własne placówki). Inaczej to Warehouse Management System, system do zarządzania przestrzenią magazynu, alokacją towaru i opakowaniami. Dla logistyki taki system to duża pomoc, ale to nie system powinien myśleć i planować, tylko logistyk. System mu pomoże, przyspieszy procesy i wyeliminuje pomyłki, jednak powinna mu być narzucona logika działania Modelu Biznesowego. System WMS tę logikę tylko automatyzuje.

System WMS ma podstawowe zadanie – zarządzić dużą skalą działania. Jeśli produktów i operacji jest wiele, to wprawdzie firma wie, jak nimi zarządzać, ale nie poradzi sobie ze skalą. Tu procesy trzeba zautomatyzować, nie dlatego że są nieznane, tylko dlatego że są liczne.

Zautomatyzować powinny zostać procesy przyjęcia towaru, gdzie tradycyjnie powstaje najwięcej pomyłek, przechowywania, gdzie liczy się optymalizacja wykorzystania przestrzeni, w końcu zarządzenie stosunkowo niewielką ilością wysyłek o dużym wolumenie.

Niezbędne funkcjonalności systemu WMS

Jeśli firma kupuje system WMS, aby zarządził jej chaotycznymi procesami logistycznymi, to raczej nie ma w nich kompetencji. Wtedy powinna zacząć je budować, zaczynając od zdefiniowania typu dostępności, pożądanego poziomu dostępności, zarówno systemowo na poziomie oferty, jak i każdego SKU. Następnie trzeba poznać warunki logistyczne dostawców (mdq – minimum logistyczne i LT – czas oczekiwania na dostawę). Potem powinna zdecydować, czy warunki te wymagają posiadania magazynu centralnego i gdzie powinien być gromadzony zapas bezpieczeństwa i ile powinien on wynosić. Dopiero wtedy można rozejrzeć się za systemem WMS.

Uwaga. „warto się uczyć od systemu”. Twórcy systemów logistycznych zwykle mają za sobą wiele wdrożeń, a przy okazji każdego czegoś się nauczyli, nie tylko o swoim systemie, ale też o procesach logistycznych. Kupując od nich system, warto wykorzystać ich doświadczenie. Tylko jeśli firma upatruje swoją przewagę konkurencyjną we własnej unikalnej logistyce, warto aby narzuciła swoje rozwiązania systemowi. W każdym innym przypadku lepiej przyjąć gotowe rozwiązania z systemu.

(2.2) Systemy WMS e-commerce. E-commerce zmienił zasady gry w logistyce. Zarządzanie przestrzenią przestało być najważniejsze, tu zapas jest niewielki i raczej przechowywany w całości na poziomie 0, często bez zapasu bezpieczeństwa. Za to jest wiele dostaw o małym wolumenie, a przede wszystkim trzeba zapanować nad przygotowaniem i wysyłką ogromnej liczby małych przesyłek. W efekcie wyzwaniem staje się zarządzanie pracochłonnością jako podstawowym wskaźnikiem efektywności. Najlepiej żeby system do e-logistyki powstał od razu do tego celu, próba dopasowania tradycyjnej logistyki (np. regałów, ale i WMS) raczej skończy się niższą efektywnością.

Jednak wybór systemu zamawiania czy WMS to tylko początek. Teraz trzeba zadbać, aby nie podlegał wpływom innych graczy. A chętnych będzie wielu.

Call Now Button