Towar kolekcyjny to część oferty, która ma krótki żywot. Do tego czasami produkty z kolekcji (choć to nie reguła) są do siebie dopasowane (kolorem, stylem czy oznakowaniem), więc trzeba zadbać o dostępność wszystkich na raz.

Zarządzanie takim towarem stanowi dla fulfillment duże wyzwanie. Głównie chodzi o pokrywanie się okresu wysyłek (wciąż) starej kolekcji z przychodzącymi dostawami (już) nowej. Do tego dostawy nowej kolekcji są często skumulowane w czasie, gdyż firma z jednej strony nie chce mrozić pieniędzy w towarze, a z drugiej zapewnić pełną dostępność od razu. To wyzwanie dla fulfillment i mus się on do tego przygotować z wyprzedzeniem. Trzeba oczywiście zapewnić odpowiednią obsadę pracowników, ale największym wyzwaniem jest gospodarowanie miejscami pickingowym.

Co do zasady, jeśli zbieranie zamówień dla e-commerce ma przebiegać płynnie i efektywnie, każdy towar (SKU) powinien mieć przyporządkowaną sobie lokalizację miejsca pickingowego. Tymczasem towar z nowej  kolekcji zostaje dostarczony, zanim przestanie się sprzedawać stara, więc miejsca pickingowe są już zajęte. Można oczywiście umieścić przychodzący towar na wyższych poziomach regałów (jeśli magazyn takie posiada), ale do dużo dodatkowej pracy. Trzeba najpierw towar spaletyzować, umieszczając kilka SKU na jednej palecie, ale w końcu i tak trzeba będzie go zdjąć i znaleźć mu miejsce pickingowe. Lepiej od razu tak zaplanować organizację magazynu, aby na miejsce wyprzedawanej starej kolekcji (miejsca pickingowe) od razu wchodziły towary nowej.

Co do zasady, jeśli zbieranie zamówień dla e-commerce ma przebiegać płynnie i efektywnie, każdy towar (SKU) powinien mieć przyporządkowaną sobie lokalizację miejsca pickingowego. Tymczasem towar z nowej  kolekcji zostaje dostarczony, zanim przestanie się sprzedawać stara, więc miejsca pickingowe są już zajęte. Można oczywiście umieścić przychodzący towar na wyższych poziomach regałów (jeśli magazyn takie posiada), ale do dużo dodatkowej pracy. Trzeba najpierw towar spaletyzować, umieszczając kilka SKU na jednej palecie, ale w końcu i tak trzeba będzie go zdjąć i znaleźć mu miejsce pickingowe. Lepiej od razu tak zaplanować organizację magazynu, aby na miejsce wyprzedawanej starej kolekcji (miejsca pickingowe) od razu wchodziły towary nowej.

szukasz partnera fulfillment?

Sprawdź naszą usługę fulfillment

A oto specyfika działania fulfillment dla towarów kolekcyjnych:

1. Dostawy nowej kolekcji

Zwykle duże partie, w krótkim czasie. Jednak nawet planując im miejsca pickingowe nie można przyporządkować lokalizacji wg rotacji towaru, gdyż nowa kolekcja nie ma jeszcze historii sprzedaży. Dobrze jednak zaplanować lokalizacje pickingowe dla nowej kolekcji z wyprzedzeniem, gdyż zaraz będą potrzebne.

2. Masowe wysyłki nowej kolekcji na początku sezonu

To kolejne wyzwanie dla fulfillment. W końcu nowa kolekcja zacznie być wysyłana, jednak na początku trudno zaplanować wolumen tej sprzedaży. Jedno jednak można przewidzieć – te wolumeny będą znacznie większe niż w przypadku kończącej sprzedaż starej kolekcji. Dlatego miejsca pickingowe powinny być tak duże, jak tylko to możliwe.

3. Stara kolekcja wciąż się sprzedaje, choć znacznie mniej.

Dlatego lepiej pozostawić miejsca pickingowe dla starej kolekcji na poziomie „0” i „1”. Jednak można znacznie zmniejszyć ich objętość, gdyż stara kolekcja będzie się wprawdzie wciąż sprzedawać, ale znacznie słabiej.

4. Regularna sprzedaż starej i nowej kolekcji.

W pewnym momencie duża początkowo sprzedaż nowej kolekcji zwolni i to czas, kiedy fulfillment powinien zacząć redukować wielkość miejsc pickingowych. To moment aby zaplanować lokalizację miejsc pickingowych wg rotacji.

5. Ułożenie według rotacji

Gdy gwałtowana początkowo sprzedaż nowej kolekcji się uspokoi, nadszedł czas na uwzględnienie rotacji. Słabo rotujący towar można wycofać na bardziej odległe lokalizacje, przygotowując miejsce na kolejną kolekcję. I tak cykl rozpoczyna się od nowa.

Call Now Button